los toros de Guisando - Reisverslag uit San Martín de Valdeiglesias, Spanje van josine sjef - WaarBenJij.nu los toros de Guisando - Reisverslag uit San Martín de Valdeiglesias, Spanje van josine sjef - WaarBenJij.nu

los toros de Guisando

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg josine

29 April 2015 | Spanje, San Martín de Valdeiglesias

San Martin de Valdeiglesias, 29 abril, 18.30

Even een rondje door de omgeving gefietst op zoek naar ‘los toros de Guisando’ en jawel hoor daar stonden ze alle vier op 1 rij…; staan al vanaf de 4-de eeuw vóór Christus.. niet hier maar be-staan al vanaf die tijd; zij staan hier sinds ene Hendrik de IV het koningschap naliet aan zijn zus, en jawel hoor hier heb je d’r weer, Isabel de Katholieke! (die van die bloedige slag bij Toro, historici!!). Ter ere van die feestelijke gebeurtenis zijn ze dus hier, van elders af, bij elkaar gezet.. ooit gemaakt door leden van de Vettones, een volk dat in de eeuwen van IV vóór tot II-III ná Christus deze streek bewoonden..
Wat verder te melden van San Martin de Valdeiglesias? Het stulpje wat we nu bewonen is idyllisch, echt een huis, ingericht met kamers voor caminogangers, overal een houten vloer, je hoort dus iedereen lopen… gelukkig voor ons is het nu erg rustig, nog een stel lopende caminogangers die de goede kant op lopen.. In de patio groeien citroenen en sinasappellen aan de struiken of bomen.. In totaal denk ik dat hier zo’n 20 personen kunnen slapen.. er is een grote gezamelijke kamer met open haard (geen TV!).
Op de weg terug naar ons onderkomen, hotel casa de Labranza, even een locale wijnhandel ingeschoten en een flesje Valleyglesias van 2013 oppe kop getikt..vino blanco de este pueblo... die zitten we nu in de patio te nuttigen, Josine weer in haar e-book (“het bloed in onze aderen” van Miquel Bulnes, voor de bibliofielen onder ons) in het zonnetje en ik, in de schaduw (anders zie je niets op het scherm), dit verslag te typen. Zo meteen het tripje van morgen voorbereiden… zo’n 80 km naar Toledo, waar we dus 2 nachtjes blijven i.v.m. de feestelijkheden 1 mei die we daar zullen meevieren..

• 29 April 2015 - 19:56

Trudy:

Op zo'n stier durf ik ook wel te gaan zitten. In augustus vorig jaar een klein rundertrauma opgelopen. Dit weekend met kloppend hart in Riberac langs een weiland met bruine runderen gelopen, terwijl er toch echt een duidelijke afrastering tussen mij en de koeien stond....
    Jullie onderkomen ziet er ook super uit. Wat een ontspannen manier van vakantie toch! Net thuis van ons Tuquet-werk-weekend krijg ik bij het zien van de foto's zo'n zi nin onze zomervakantie! Maak maar veel foto's en laat ons meegenieten.
    Her weer lijkt prima bij jullie, hier iets kouder dus als het niet snel beter wachten we gewoon op jullie met ons dagelijkse ochtend zwem ritueel

• 29 April 2015 - 22:11

Yvon:

Wow, wat heerlijk, die omgeving, zon, pracht verblijf. Je moet er wat megabergen voor op en af fietsen maar dan heb je wel wat moois!

josine

hallo, hier zijn we weer... weer even eruit... dachten we eind vorig jaar nog even te genieten van de nazomerzon in de caminoportugues wat wel enigszins in het water viel...(foto).. nu bereiden we ons voor op de voorjaarszon in de caminodelevante maar dan andersom... op zijn Limburgs ommesjang... op zijn Spaans viceversa... dus niet van Valencia naar Santiago de Compostela (SdC) maar van SdC naar Valencia.. Vertrek per vliegtuig woensdag 22-04 's morgens, 7.55 uur naar Madrid, 's middags van Madrid naar SdC.. waar we dan a las 17.05 arriveren.. Onze tandem is al via Soetens naar de kelder van Hotel Mexico gebracht en staat daar al te popelen. Donderdag 23-04 vertrekken we vanut SdC en hopen in enkele weken in Valencia aan te komen waar het ontvangstcommitee dan al klaar staat. Ranjani, Jeroen en hun 2 kinderen Cas en Niek arriveren daar 8 mei en vliegen dan tegelijk met ons 15-05 terug... 14-5 vieren we dan daar Josine's 65-ste verjaardag waarvoor we jullie allemaal bij deze uitnodigen!!

Actief sinds 12 April 2015
Totaal aantal bezoekers 19233