bergetappe... - Reisverslag uit San Martín de Valdeiglesias, Spanje van josine sjef - WaarBenJij.nu bergetappe... - Reisverslag uit San Martín de Valdeiglesias, Spanje van josine sjef - WaarBenJij.nu

bergetappe...

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg josine

29 April 2015 | Spanje, San Martín de Valdeiglesias

San Martin de Valdeigleisias, 29 abril 2015, a las 15.15 horas

Ziezo die 65 km zitten er ook weer op… vanochtend gestart met dé blik uit het raam en het was weer voortreffelijk… Avila uit met Google maps vanochtend even bekeken… ‘zonnetje geschoten’ zoals heel vroeger Padre Gerardo dat ook altijd deed als hij de weg weer eens kwijt was…. via de Avenida de Madrid, langs de Murallas tot aan een rotonde en dan de afslag Calle los Hornos Caleros, zo de CL 505 op die enkele km. volgen en dan rechtsaf de AV-503 op en die dan tot Cebreros volgen, een bergetappe zoals gezegd en dat kon je ook wel zien aan de op de weg gekalkte namen zoals Contador, Nabali en talloze anderen, een etappe uit de Vuelta dus…. heeeeeeerlijk, het begon al meteen flink, geen opwarmertje, meteen klimmen naar grote hoogte, naar de top van de Puerto de El Boqueron 1315 m. Onderweg weer die schitterende vergezichten, nu een heel ander landschap dan gisteren, veel ruiger, het land bezaaid met flinke rotsblokken.. de wegen aan beide kanten muurtjes van 1½ m. van mooi opeengestapelde stenen. Van Josine mag ik er ook wel zo eentje aanleggen in de tuin… Boven ons zwermen gieren, spanwijdte wel een meter of de in bijna strakblauwe lucht rondcircelden, gedragen door de wind… Eenmaal boven de beloning een werkelijk schitterende afdaling… waarvan in een stukje heb opgenomen (video hopelijk gelukt), weliswaar voelde ik de remmende blik van achteren in mijn rug, Mia daar weet via die Mio hoe hard het gaat… dus voor de lieve vrede me ingehouden en met hooguit 40-45 km naar beneden… Bijna beneden zien we een fietser bepakt en gezakt omhoog komen lopen en even gestopt voor een praatje.. bleek ene zekere Jo te zijn uit Canada, leeftijd 56, was in Valencia gestart op 12 april en deed dus echt de Camino over die zandpaadjes, zonder e-bike!!, een mountain bike, een bekend portugees merk… vorig jaar daar gekocht toen hij de Camino Portugues fietste… Van Portugal werd door de leverancier ervoor gezorgd dat de fiets in Valencia in zijn hotel klaar stond…. maar bij aankomst bij het hotel was de fiets weg, gestolen, binnen 24 uur had die leverancier een nieuwe in Valencia laten bezorgen, wat een service, lijkt wel op de Eltener Fahrradprofi…; over de vergoeding van de gestolen fiets liep nog een zaak met dat hotel via die Portugese leverancier… Jo spreekt geen woord Spaans.. Zijn vrouw liep de camino Frances, van St. Pied de Port naar SdC.. zij zouden elkaar in Leon ontmoeten… hij fietste nu door naar Toro en verliet daar de camino via de weg noordwaarts naar Leon, wist echter niet hoe de wegen daar liepen.. Meteen haalde ik de kaart die wij daar gebruikt hadden tevoorschijn en jawel hoor daar lopen enkele mooie weggetjes… de kaart overhandigde ik hem en hij wilde er ook nog voor betalen ook!!! dat 2700 keer open en evenzovele verschillende manieren weer opgevouwen vodje papier… dat hoefde dus echt niet… Na een leuk gesprekje liep hij weer verder omhoog en wij deden het laatste stukje afdaling voor de volgende beklimming. Weer zo’n heerlijke klim… zonder e-bike zeker niet te doen… met de Kogamyata tandem weet ik zeker dat mijn kuiten er nu anders uit zagen, vol schaafwonden en krassen van die trappers dat weet ik zeker… dat waren km. lopen en duwen geweest en nu? …. in de kleinste versnelling vrolijk trappen, met een km. of 5 langzaam omhoog over wegen met een stijgingspercentage van soms wel 15 %.... Niet dat dat niet vermoeiend is dat niet, ik ben klets en klets nat en ook achterop wordt gezwoegd… aan het gezucht en gezucht te horen…. Af en toe een stop om te genieten van het uitzicht, even wat foto’s maken en Josine vult haar verzameling ‘stenen van onderweg’ weer aan… Boven op de Puerto de Arrebatacapa 1068 m. volgde weer een mooie afdaling naar Cebreros… Nu even aandacht voor de politici onder ons… wie is daar geboren? juist ja, Adolfo Suarez (1932-2014), wie is da hoor ik daar iemand zeggen… dat is de eerste democratisch gekozen President van Spanje, na het Franco regiem dus… vorig jaar overleden… Het vliegveld van Madrid waar we landden is ook naar hem vernoemd.. Daar in Cebreros op het kerkpleintje even op een terrasje plaatsgenomen en kennis gemaakt met 2 pelgrims die samen een stuk van de camino liepen, een Nederlander van origine uit Deurne (hij kende Rianne niet) en een Argentijn, de een was in Valencia gestart de Argentijn in Alicante.. Zij hadden veel slecht weer gehad en een deel van de camino ook over de weg gedaan, in die blubber van dat pad viel dan niet te lopen… ook problemen met het zoeken van onderkomens onderweg, niet alle albergues zijn open… zij liepen soms daardoor wel 40 km/dag… voor vandaag hadden ze al gereserveerd in S. Bartolome de Pinares, zij moesten dus nog die Arrebatacapa op en af… Na de lunch genuttigd te hebben weer oppe tandem verder voor de laatste 17 km. in schitterend fietsweer…. In San Martin de Valdeigleisias vonden we het gisteren door mij al geboekte hotelletje Hotel Casa de Labranza na dit aan een van de locals gevraagd te hebben… Net weer gedoucht en de was op de hand hangt alweer buiten te drogen… Josine is ook weer opgedroogd en zit buiten in het zonnetje in haar e-bike te lezen, zo meteen nog even het dorp in en bezoeken we nog ‘los toros de Guisando’ beelden uit de 2-de eeuw vóór Christus…

ps. de video breng ik vanavond in dat duurt even.....