'Todo cerrado'.. - Reisverslag uit Toledo, Spanje van josine sjef - WaarBenJij.nu 'Todo cerrado'.. - Reisverslag uit Toledo, Spanje van josine sjef - WaarBenJij.nu

'Todo cerrado'..

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg josine

01 Mei 2015 | Spanje, Toledo

Toledo, 01-05-’15, 14.15 horas…

Vanmorgen dus eerst op zoek naar het startpunt van het treintje dat door de steegjes van Toledo koerst.. startpunt op plaza Zocodover, kaartjes gekocht en we konden met de trein van 10.30 mee… De trein zat vol Chinezen die werkelijk alles fotograferen wat los én vast zit, meestal selfies. En een gekwebbel van jewelste… Tijdens de treinreis ook weer uitleg over de gebouwen en geschiedenis van de stad.. zelfs een mogelijkheid om voor kinderen om uitleg te krijgen.. Wat eerst moskee was, werd later kerk en wat de synagoge’s betreft een idem verhaal… Hier leefden door de eeuwen heen Moslims (de mosselmannen), Joden en Christenen samen, waarbij de Christenen bij de Joden in dezelfde wijken woonden, de moslims in een ander deel van de stad… Wat ik ook nog onthouden heb is dat het ziekenhuis uit die tijd er nog steeds staat, staat op een heuveltje 500 m. buiten de muren.. Vlgs. de reisleider om op die manier te voorkomen dat besmettelijke ziektes zich binnen de stadsmuren zouden verspreiden.. De rondrit duurde zo’n 3 kwartier en bracht ons hotsend en botsend over de kinderkopjes heel Toledo door.. Ook over de weg waarlangs we morgen Toledo zullen verlaten, dus dat levert nu zeker geen problemen op… wel weer een opwarmertje, een flinke klim naar boven aan de andere kant van de Taag. Na de treinrit op zoek naar de Synagoge en de Mezquita… een flink stuk lopen door nauwe straatjes, omhoog en omlaag, in file!! tjonge jonge wat is het druk in het dorp, lijkt wel of iedereen hierheen gekomen is die vrij heeft en overal dezelfde souvenier-winkeltjes, met allemaal dezelfde spulletjes.. Don Quichote & Sanchez doen het hier goed, staan m.i. op de eerste plaats in verkochte artikelen, je kunt het zo gek niet verzinnen of zij staan erop.. Op de tweede plaats staan die afbeeldingen, gelijkend op leden van de Ku Klax Klan, die hier in de Semana Santa een belangrijke rol spelen..Eigenlijk per ongeluk kwamen we in de ‘Parroquia de Sante Tomé’, we dachten dat we het museum van El Greco binnengingen… daar hing wel ‘El Entierro del Senor de Orgaz’ (de begrafenis van meneer Orgas..) een van El Greco’s grote werken; groot was ie wel, zo’n, pak hem beet, 4 x 5 m.
El dia de trabacho… inderdaad iedereen heeft vrij…. alle museos dichtos!!; de Synagoge: cerrado, de Mezquita: cerrado en ook mijne El Greco: cerrado; todo cerrado vertelde ons een vriendelijke Spanjaard en excuseerde zich daarvoor… Wat wel open was, waren de kerken en daar stond het dus ook rijendik.. Toen maar een terrasje gepakt en teruggewandeld naar ons hotel waar we nu even siësta houden.. Straks lopen we weer even naar de Plaza del Ayuntamiento waar vanaf 14.00 uur Argot Teatre (straat theater) optreedt en vanavond om 22.00 ‘Suenos de Arena’, vrij vertaald ‘slaapzand’ Spaans gezang door Borja Ytuquepintas. Tussendoor een hapje eten en het wordt vanzelf nacht…
Hasta manana,

El jefe

josine

hallo, hier zijn we weer... weer even eruit... dachten we eind vorig jaar nog even te genieten van de nazomerzon in de caminoportugues wat wel enigszins in het water viel...(foto).. nu bereiden we ons voor op de voorjaarszon in de caminodelevante maar dan andersom... op zijn Limburgs ommesjang... op zijn Spaans viceversa... dus niet van Valencia naar Santiago de Compostela (SdC) maar van SdC naar Valencia.. Vertrek per vliegtuig woensdag 22-04 's morgens, 7.55 uur naar Madrid, 's middags van Madrid naar SdC.. waar we dan a las 17.05 arriveren.. Onze tandem is al via Soetens naar de kelder van Hotel Mexico gebracht en staat daar al te popelen. Donderdag 23-04 vertrekken we vanut SdC en hopen in enkele weken in Valencia aan te komen waar het ontvangstcommitee dan al klaar staat. Ranjani, Jeroen en hun 2 kinderen Cas en Niek arriveren daar 8 mei en vliegen dan tegelijk met ons 15-05 terug... 14-5 vieren we dan daar Josine's 65-ste verjaardag waarvoor we jullie allemaal bij deze uitnodigen!!

Actief sinds 12 April 2015
Totaal aantal bezoekers 19234